GEBRUIKSAANWIJZING

Dit hoofdstuk kan men beschouwen als een soort gebruiksaanwijzing van de voorgaande hoofstukken. De genoemde termen en methodieken zullen als een soort gereedschap Uw bedrijfsekonomische organisatie "TRANSPARANT' maken als deze dat voor U nog niet is. Voor deze methodiek wordt een volgorde aangeraden waarin men de verschillende handelingen met het gereedschap kan uitvoeren. Deze volgorde leidt tot een output van gegevens welke men moet rubriceren (op een rijtje zetten), waarna men deze gegevens in kan vullen in het TOTAALMODEL BLOKDIAGRAM, welke U in gedeelte's gepresenteerd heeft gekregen bij elk hoofdstuk met het daarin vermelde trajekt. Dat trajekt kan dus onderverdeeld worden in een GOEDERENSTROOMTRAJEKT of in een DOKUMENTENSTROOMTRAJEKT. Het komt wel eens voor dat eenzelfde trajekt zowel goederen als dokumenten bevat, maar dit is meestal alleen indien het een externe LEVERING van goederen betreft. Dat is voor een interne analyse minder belangrijk en in principe voor elk bedrijf een gelijksoortig trajekt, daar vrijwel elke interne- en externe levering wordt gedokumenteerd dmv. deze administratie-methodiek.

Uw eigen bedrijfsanalyse kunt U het best puntsgewijs uitvoeren in de volgende volgorde:

Het eindresultaat kunt U uitbreiden met al of niet gewenste registraties en afdelingen. In het model is verder een VERTIKALE opsplitsing aangebracht voor de divisies tw inkoop, produktie en verkoop. De door U gekonstateerde afdelingen en/of registraties binnen het bedrijf kunnen allemaal op een of andere manier in deze divisies worden ondergebracht.
Verder kan men het type bedrijf vaststellen aan de hand van de produktiekategorieen: order-, voorraad-, of programmabesturing. Zoals men heeft kunnen lezen in de hoofdstukken Produktie en Orderbehandeling (registraties) zullen de verschillende typen besturing ook verschillende konsekwenties met zich mee brengen zowel in de bedrijfslay-out als in de administratie. Indien er weinig verandering plaatsvindt in het trajekt grondstoffen-eindprodukt, zal de sektie produktie weggelaten kunnen worden. Dit is de meest voorkomende situatie in detailhandel(winkels), horeca en dienstverlenende instellingen. Hier kan men dus volstaan met een inkoop-verkoopkonsept in de administratie en een magazijn voor gereed produkt in de goederenstroom. Het betalingsbewijs (kassabon) dient dan als bewijs van ontvangst, betalingsbewijs en garantiebewijs tezamen, welke door de afdeling Kas, Giro, Bank afgehandeld kan worden.
In het volgende schema zijn tussen de komponenten roodgenummerde lijnverbindingen aangebracht voor administratiestromen die worden verduidelijkt door te klicken op de onderstreepte woorden, waarna men weer kan terugkeren naar deze pagina. Door de beperkte afmetingen van A4 kan men het beste deze pagina uitprinten.

Met behulp van de linkermuisknop kan gesprongen worden naar betreffende beschrijvingen, waarna men terug kan keren naar deze pagina door BACKknop van het BROWSERPROGRAMMA (bv Netscape) te aktiveren.

Voor het vaststellen van relevante registraties en afdelingen kunnen de desbetreffende hoofdstukken (PRODUKTIE, ADMINISTRATIE) geraadpleegd worden. In het eerst genoemde hoofdstuk vindt men de soorten besturing, in het tweede de soorten registratie die men in een bedrijf aan kan treffen. Het eindresultaat is een schematische voorstelling van de administratieve aktiviteiten die benodigd zijn voor een goederenstroombegeleiding.

HEEN naar pagina TERUG naar pagina TERUG naar inhoud