ADMINISTRATIE ORDERBEHANDELING & REGISTRATIES

Een van de taken van de logistiek is het vaststellen van de dokumentenstroom ter begeleiding van de goederenstroom door de gehele bedrijfsorganisatie heen. Deze dokumentenstroom betreft oa. de ORDERAFHANDELING vanaf prospektus (offerte) tot aan definitieve order. Hierbij wordt niet al te diep ingegaan op de specifieke kenmerken van de boekhouding op zich, omdat hiervoor meestal al een komputerprogramma aanwezig is binnen het bedrijf met zijn eigen specifieke handleiding en kenmerken. Er zal dan ook niet ingegaan worden op posten zoals aktiva, duurzame gebruiksgoederen, balansen ed. Het volgende hoofdstuk wil zich dan ook beperken tot een bespreken van plaats van orderadministratie in relatie tot inkoop, produktie en verkoop van goederenstroom. Voor een goede administratie zijn verschillende vormen van REGISTRATIES noodzakelijk, bv:

Het is niet ondenkbaar dat U zelf nog een paar registraties kent die bij Uw bedrijf in gebruik zijn. Dat wordt oa. door het soort produkt(ie) bepaald, en wel door de kompleksheid daarvan. Ook dokumentatie van machine's en hun administratie (afschrijvingsschema's, afbetalingen, handleiding, kapaciteitsberekeningen ed) kunnen de vorm van een registratie aannemen. De bovengenoemde registraties bevinden zich in de knooppunten in de organisatie, waar de afdeling gebruik maakt van gegevensverzamelingen die in meerdere afdelingen cirkuleren. Welnu, de reeds bekende komponenten in de goederenstroom waar zich de verschillende bedrijfsaktiviteiten afspelen, zoals inkoop, levering ed, kan men OOK beschouwen als degelijke administratieve knooppunten. De op deze punten ontstane registraties worden in kommunikatie toegepast tussen de verschillende bedrijfsafdelingen, welke kommunikatie men al verscheidene malen in schema heeft gezien, namelijk de roodgenummerde verbindingen tussen de komponenten. Indien U Uw administratie op een dergelijke manier opzet (inventariseert) ontstaan GEEN DUBBELREGISTRATIES bij een eventuele uitbreiding van Uw bedrijf. Hiermee worden registraties bedoeld die zowel op de ene afdeling als op de andere zelfstandig worden gevoerd, zg automatiseringseilanden die los van elkaar funktioneren. WEL ontstaat er een vloeiende kommunikatie via interne (elektronische?) verbindingen tussen de afdelingen onderling.

HEEN naar pagina TERUG naar paginaTERUG naar inhoud