ADMINISTRATIE ORDERBEHANDELING
& REGISTRATIES
Een van de taken van de logistiek is het vaststellen van de dokumentenstroom
ter begeleiding van de goederenstroom door de gehele bedrijfsorganisatie
heen. Deze dokumentenstroom betreft oa. de ORDERAFHANDELING vanaf prospektus
(offerte) tot aan definitieve order. Hierbij wordt niet al te diep ingegaan
op de specifieke kenmerken van de boekhouding op zich, omdat hiervoor meestal
al een komputerprogramma aanwezig is binnen het bedrijf met zijn eigen
specifieke handleiding en kenmerken. Er zal dan ook niet ingegaan worden
op posten zoals aktiva, duurzame gebruiksgoederen, balansen ed. Het volgende
hoofdstuk wil zich dan ook beperken tot een bespreken van plaats van
orderadministratie in relatie tot
inkoop, produktie en verkoop van
goederenstroom. Voor een goede administratie zijn verschillende vormen
van REGISTRATIES noodzakelijk, bv:
-
INKOOPREGISTRATIE, bestelhoeveelheden, prijzen en tijdstippen per produkt
per leverancier
-
VERKOOPREGISTRATIE, produktaantallen, prijzen, namen en ordernummers per
afnemer
-
PERSONEELSREGISTRATIE, zoals personeelsgegevens, loonschalen, salarisbetalingen
ed
-
LEVERANCIERSREGISTRATIE, naam, adres, produkt, alsmede eventuele opmerkingen
per leverancier
-
VOORRAADREGISTRATIE, zoals besproken op eerdere pagina's betreffende veiligheidsvoorraad,
voorraadprognose en voorraadbeheer
-
PRODUKTREGISTRATIE, voor informatie over koderingen bovenaan rekeningen,
interne produktdokumentatie etc
-
KLANTENREGISTRATIE, eventuele bestanden voor direkt-mail beadering, betalingsregelingen
ed per klant
-
DEBITEURENREGISTRATIE, voor te ontvangen bedragen per afnemer/order
-
CREDITEURENREGISTRATIE, voor openstaande rekeningen bij leveranciers
Het is niet ondenkbaar dat U zelf nog een paar registraties kent die bij
Uw bedrijf in gebruik zijn. Dat wordt oa. door het soort produkt(ie) bepaald,
en wel door de kompleksheid daarvan. Ook dokumentatie van machine's en
hun administratie (afschrijvingsschema's, afbetalingen, handleiding, kapaciteitsberekeningen
ed) kunnen de vorm van een registratie aannemen. De bovengenoemde registraties
bevinden zich in de
knooppunten in de organisatie, waar de afdeling
gebruik maakt van gegevensverzamelingen die in meerdere afdelingen
cirkuleren. Welnu, de reeds bekende komponenten in de goederenstroom
waar zich de verschillende bedrijfsaktiviteiten afspelen, zoals inkoop,
levering ed, kan men OOK beschouwen als degelijke administratieve knooppunten.
De op deze punten ontstane
registraties worden in kommunikatie toegepast
tussen de verschillende bedrijfsafdelingen, welke kommunikatie men al verscheidene
malen in schema heeft gezien, namelijk de
roodgenummerde
verbindingen tussen de komponenten. Indien U Uw administratie op een dergelijke
manier opzet (inventariseert) ontstaan GEEN DUBBELREGISTRATIES bij een
eventuele uitbreiding van Uw bedrijf. Hiermee worden registraties bedoeld
die zowel op de ene afdeling als op de andere zelfstandig worden gevoerd,
zg automatiseringseilanden die los van elkaar funktioneren. WEL ontstaat
er een vloeiende kommunikatie via interne (elektronische?) verbindingen
tussen de afdelingen onderling.
HEEN naar pagina
TERUG
naar paginaTERUG naar inhoud