fysieke distributie
De afnemers (klanten) van goederen kunnen geplaatst worden in
een BEDRIJFSKOLOM, welke van boven naar onderen naar omvang van distributie(netwerk)
en
plaats/afstand tot konsument
ingedeeld kan worden als volgt:
-
WAREHOUSE - Centraal magazijn waarvanuit verschillende lokaties
worden bevoorraad. Distributie en eindverantwoordelijkheid tot aan detailist
worden geheel overgelaten aan beheerders van dergelijk magazijn
-
CENTRAAL MAGAZIJN - Onder beheer van de fabrikant kunnen de goederen
naar dergelijk magazijn worden getransporteerd, vanwaar zij naar een grossier
of detailist kunnen worden vervoerd.
-
GROSSIER -De groothandelaar of handelskantoor verzorgt de verspreiding
onder de aangesloten detailisten.
-
DETAILIST - Dit is het opslagpunt (winkel) wat het dichtst bij de
konsument ligt, en als zodanig beschouwd kan worden als het eindpunt van
bestemming van de fysieke distributie.
Afhankelijk van het soort goederen is een gekonditioneerde opslag en/of
vervoer noodzakelijk. Verantwoordelijkheden in dergelijke situaties worden
ook omschreven in het vervoerskontrakt van FENEX. In het algemeen kan gesteld
worden dat levensmiddelen zo dicht mogelijk bij hun dagelijkse afnemers
opgeslagen moeten worden. Zo ook met andere artikelen die kort houdbaar
zijn of op andere wijze kritisch genoemd kunnen worden, bv gevaarlijke
stoffen die weer andere kondities vergen. Soms is er een mogelijkheid aanwezig
dat er ergens in de distributieketen een bestelling wordt geplaatst.
Dat kan bij een handelskantoor zijn of bij aflevering aan partikulieren,
waardoor er een dokumentenstroom in beweging wordt gebracht. Dan is het
beter om deze administratie te laten verlopen over het komponent LEVERING,
die dit doorgeeft aan de afdeling verkoopORDERbesturing. Deze methodiek
wordt ook aanbevolen bij retourbetalingen. Op deze wijze komt alle administratie
betreffende verkoop en leveringsadministratie op EEN punt terecht.
Het is niet in het kader van dit boek om dieper in te gaan op de verdere
fysieke aspekten van het in- en externe transport, zoals magazijnbesturingssystemen
, automatische orderpicking ed, maar bij interesse kan men eens informeren
bij KINGPIN PROJEKTBUREAU te ROTTERDAM, welke te bereiken is onder adreskingpin@stt-ctt.nlDit
bureau is gespecialiseerd in vervoersproblematiek en wordt ondersteund
door het ministerie van ekonomische zaken.
HEEN naar pagina
TERUG
naar paginaTERUG naar inhoud