marketing & verkoopOp de vorige pagina marketing en verkoop is het assortiment en de relatie voorraad-omzet genoemd, zaken waar nog het een en ander over valt op te merken. Het diagram op deze pagina laat zien uit welke elementen de winst is opgebouwd, nl. de omzet verminderd met de onkosten. De blokken in het diagram staan in verhouding tot elkaar. Door op het ene element te besparen kan een ander element wat meer ruimte hebben of wordt het totaalbedrag aan winst groter.
De omvang van de omzet is meestal direkt gekoppeld aan de winst, wat in een volgend model in kaart wordt gebracht. Hierin zijn de komponenten:
Bij een OMZET van Fl 50.000 en een ONKOSTENPOST van Fl 45.000 is dus
een WINST van 10% oftewel(50.000: 5.000 ) *% = 10%. Indien een der komponenten
een verandering ondergaat zal de gehele verhouding zich wijzigen, zodat
een eventuele besparing in een der komponenten leidt tot een onkostenvermindering
in de rest van het konsept. Zo zijn bijvoorbeeld de logistieke kosten
medebepaald
door de TRANSPORTKOSTEN, die door een effektief distributieplan teruggeschroefd
kunnen worden. Een dergelijke planning is veel overzichtelijker indien
de goederenstroom op een korrekte manier in kaart wordt gebracht.
Door de logistieke kosten met 10% te verminderen, bijvoorbeeld door een
terugbrengen van zowel transport -als voorraadkosten, kan een doorberekening
een winstmarge geven van 20% , daar een terugdringen van deze onkostenpost
van 10% door te berekenen is tot de winstvorming. Een belangrijk gedeelte
van het BEDRIJFSVERMOGEN is geinvesteerd in de voorraden van zowel materialen
als gereed produkt. Ook hier is weer sprake van effektieve planning
om dergelijke kosten zoveel mogelijk te reduceren, wat neer komt op een
goede kapaciteitsberekening. Elke goede berekening is gegrond op ervaring
bij
de produktie die men administratief terug kan vinden in voorgaande materiaalberekeningen.
Het is mogelijk dat U dergelijke administratie reeds heeft geautomatiseerd,
er is een ruim aanbod voor produktie- en voorraadbesturing. Een gangbaar
komputerprogramma voor deze taak is het MATERIAAL
REQUIREMENTS PLANNING oftewel MRP. Deze houdt een overzicht
van goederentransport en voorraad bij in een voorspellingstermijn van een
of meer weken. Dit is een produktiegereedschap wat in het hoofdstuk produktie
aan
de orde komt. De volgende pagina's (en deze kursus) gaan meer in op
de
route en de afdelingen (handelingen)
die dergelijke informatie zou
moeten gaan in een gezonde administratie binnen een bedrijf. Hoe klein
of groot een bedrijf ook is, er is altijd sprake van een zekere kompleksheid
bij het verwerken en archiveren van informatie, die door een heldere struktuur
in bedrijfsorganisatie beter te beheersen is.