In een bedrijf zullen regelmatig overeenkomsten op schrift moeten worden gesteld. Dit gebeurd indien er nieuwe (informatie)technologie wordt aangeschaft, of bij het afsluiten van langere termijnkontrakten voor inkoop of verkoop van goederen. Bij aanwezigheid van personeel zullen ook verzekeringen en dergelijke personele zaken aktueel zijn. Voor de technologie is er de zogenaamde "buyers decision grid" of in het nederlands het koopbeslissingsmodel. Deze is opgebouwd uit een aantal stappen, tw
OFFERTE - Het 'lobbyen' vindt plaats door bij verschillende fabrikanten van aan te schaffen artikelen een prijs op te vragen. Het budget is vantevoren bepaald evenals de wensen en eisen van de nieuw aan te schaffen technologie, en worden meestal bij de prijsopgave gevoegd. |
ORDER - Na ontvangst en selektie van de aanbiedingen van verschillende fabrikanten zal een bestelling volgen bij de leverancier die de meest gunstige voorwaarden te bieden heeft. Deze voorwaarden kunnen zowel in technisch als in financieel opzicht het meest gunstig zijn , zodat hiervoor niet alleen het vendormodel toegepast kan worden, maar een afweging van verschillende faktoren betreft. Zo zijn ook de kontrakten voor een serviceverlening van doorslaggevende betekenis, welke voorwaarden bij duurdere machines op langere termijn geregeld moeten worden. |
SERVICE - Nadat levering heeft plaatsgevonden zal het onderhoud een punt van aandacht zijn. Dit onderhoud kan preventief zijn, dwz. er wordt onderhoud aan machine verricht om industriele uitval te voorkomen. Indien sprake is van korrektief onderhoud, dan is er machine-uitval en het produktieproces staat dan stil. De komst van een monteur is dan binnen een paar uur gegarandeerd. |