BELASTINGVERPLICHTINGEN
De hierna gepresenteerde tekst over belastingen*
is absoluut niet volledig genoeg te noemen om een bedrijf belastingtechnisch
te besturen, maar een benadering van de voornaamste punten vanuit het oogpunt
van logistiek. Door de kompleksheid van de verschillende belastingsregelingen
blijft het daarbij een vereiste om de BELASTINGGIDS voor STARTENDE en KLEINE
ONDERNEMERS te raadplegen, welke men bij de
belastingdienst
kan
verkrijgen. Navolgende tekst is hier ook uit ontleend.
Als aanvulling op de voorgaande hoofsstukken wordt hier kort ingegaan
op de verplichtingen, waarvoor in beginsel ELK administratief objekt bewaard
moet worden voor tenminste 7 jaar. Als objekten kunnen kassabonnen,
fakturen, inkoopbonnen, kontrakten en bankafschriften beschouwd
worden. De periode van bewaringstijd kan voor sommige beroepen (bv makelaardij
) afwijken. Als zelfstandige ondernemer zal een zeker bedrag per boekjaar
overgemaakt moeten worden aan de belastingdienst. Of deze rekening per
jaar betaald moet worden dan wel over een kortere periode, zal afhankelijk
zijn van de hoogte van de omzet. Voor het bepalen van de omzetbelasting
oftewel
BTW,
kunnen een aantal methodieken gevolg worden in de administratie, welke
als volgt worden opgenoemd:
-
KASSTELSEL - ALLE bewijzen van elke
geldstroom binnen het bedrijf moeten worden bewaard voor een periode van
tenminste 7 jaar. Klantenkring bestaat voornamelijk uit partikuliere
afnemers.
-
FAKTUURSTELSEL - ELKE faktuur van elke
handeling binnen en buiten de onderneming moet kunnen worden overgelegd
om de BTW te kunnen berekenen als VOORBELASTING.
Dergelijk stelsel is vooral populair indien afnemers zelf ondernemer
zijn.
-
VERLEGGINGSREGELING - ONDERAANNEMERS
bij uitbestede werkzaamheden kunnen deze regeling toepassen voor het verleggen
van financiele verplichtingen
-
MARGEREGELING - OCCASION- en KUNSTHANDELAREN
vallen onder deze regeling. De omzetbelasting wordt verekend naar het verschil
tussen inkoops- en verkoopsprijs
van de artikelen.
-
VRIJSTELLING - Medische en charitatieve
transakties zijn vrijgesteld van belasting, evenals verzekeringen en monetaire
instellingen (bankzaken). Er wordt
geen BTW in rekening gebracht in de faktuur.
-
PRIVE - Goederen, ingekocht voor onderneming,
worden geleverd aan U zelf, waarbij U zelf als onderafnemer wordt beschouwd.
BTW wordt betaald over de waarde die deze goederen vertegenwoordigen.
Opgemerkt moet worden dat elk hierboven genoemd stelsel
als voorbelasting gerekend moet worden. Indien
men voor een bepaalde regeling gekozen heeft, is men verplicht om het komende
boekjaar deze regeling konsekwent toe te passen, en kan men niet tussentijds
op een ander systeem overstappen. Deze omzetbelasting betreft een AANGIFTE
dwz. men moet zelf het initiatief nemen om een opgave te deponeren. Dit
in tegenstelling met een AANSLAG welke door de belastingdienst wordt gestuurd
via de PTT. Zo kent men verschillende belastingen die op verschillende
manieren moet worden betaald, tw.
AANSLAG |
AANGIFTE |
Inkomstenbelasting |
Omzetbelasting (BTW) |
Vennootschapsbelasting |
Loonbelasting |
WAZ-premie (wet arbeidsongeschiktheid zelfstandige ond.) |
|
belastingen*
Door herziening van het Nederlandse belastingstelsel in
2001 kan het zijn dat bepaalde regelingen niet meer aktueel zijn of zijn
veranderd. Vraag daarom bij Uw belastingdienst naar de nieuwe prospectus
HEEN naar pagina
TERUG
naar pagina terug naar INHOUD