Y = gewenste voorraadhoogte inklusief servicegraad voor leveringsbetrouwbaarheid |
X = normale bestelpatroon (afname goederen per 1000 stuks per tijdseenheid, bv per maand) |
a = 0,05 (onveranderlijke waarde) |
b = 22,7 (vaste waarde) * = maal volgende waarde |
formule : Y = a * X + b
Bij een afnamepatroon van bv 3000 stuks per maand(X) wordt de gewenste voorraadhoogte (Y) berekend als volgt: Y = 0,05*3000 + 22,7 uitkomst Y = 172,7 De waarden a en b die toegepast worden betreffen vaste waarden en zijn daarom onveranderlijk in ELKE berekening. Een en ander is uitgezet in de volgende grafiek.
Deze waarden zijn afgeleid van de 'ideale' grafiek waar iedere ondernemer jaloers op wordt, maar die toch vanuit bedrijfservaring is ontstaan. Deze zg. rechte- of lineaire grafiek wordt als bovenstaand uitgezet, waarbij de rode lijn dus geen details bevat die overeenkomen met de 'vraagpieken' die eventueel plaats hebben gevonden. Dit soort grafieken geeft daarom een globaal overzicht van de situatie. Op de staande Y-as kan bij een afname van 3000 ex. een waarde van 173 afgelezen worden. Voor het vaststellen van een VOORRANG van voorraadhoogte van een bepaald produkt, kan een lijst samengesteld worden met daarop een volgordelijke reeks. Deze verkrijgt men door een deling van AANWEZIGE VOORRAAD / BESTELNIVEAU, bijvoorbeeld:
Bij een voorraadhoogte inklusief de goederen IN de produktielijn (bewerking)
van 245 stuks, en een bestelniveau van 350 ex (de verplichte
orderhoeveelheid van betreffende produkt), zal een PRIORITEITSCIJFER ontstaan
van 0,7 op een schaal van 0 =belangrijk (hoge prioriteit) tot
1 = niet belangrijk (lage prioriteit). Deze waardering is precies omgekeerd
aan het rendementscijfer, zoals behandeld in het hoofdstuk produktie.De
ingekalkuleerdeservicegraadis
bedoeld om het aantal non-sales te verminderen en wordt standaard meestal
gehouden op 95.4 % honorering van de vraag. Deze servicegraad is dus medebepalend
voor de voorraadhoogte, welke weer op zijn beurt een geinvesteerd vermogen
vertegenwoordigd. Daarom is het niet per definitie voordelig om een hoge
servicegraad te hanteren, maar blijft het een afweging van faktoren zoals
kapitaal, ruimte en service.